EKT fyller 70 år!

Velkommen til å feire 70 års jubileum med oss!
1954 – 2024

Den spede starten

EKT rideskole og husdyrpark ble etablert i 1954 av Edvin Kjell Thorson.
Den første, lille rideskolen lå i tilknytning til hans hjem i Jomfrubråtveien 40.
Hele Ekebergparken ble brukt til ridning.

Festeavtale i 1964

I 1964 ble det inngått en festeavtale med Oslo Kommune som gjorde det mulig å bygge ridehus, staller og fjøs der hvor EKT holder til i dag.

Dyreliv og rideundervisning

På 1960-70 tallet strømmet Oslofolk til Ekeberg for å få klappe dyr, ri på ponni og ta ridetimer.
Edvin K. Thorson gjorde alt på fritiden, ved siden av å være forretningsmann og fembarnspappa.

Fjordingrideskole med 30 gule

Edvin K Thorson avlet på de mest høyreiste og ridbare norske Fjordhestene så de kunne bli gode ridehester.
I mange år var det bare fjordinger, Shetland – og Exmoorponnier på EKT.

Markering 20.april med markering av 70 år

Markering 25.mai med markering av 70 år

Elevavslutning 16.juni med markering av 70 år

Juleshow 7. og 8.desember med markering av 70 år

Sekund(er)

EKT er både rideskole og besøksgård som holder til på Ekebergsletta, en grønn oase 10 minutter fra Oslo sentrum.

EKTs misjon

Grunnleggeren av EKT, Edvin Kjell Thorson, var også mannen bak stedets filosofi; at hester og dyr skal være til glede for folk. Gjennom nærkontakt med dyr som går løse får mennesker i alle aldre mulighet til refleksjon. Vi lærer om dyrs måte å kommunisere på og kjenner på respekten for andre individer. Å være sammen med dyr gir oss ofte indre ro og glede over å være en del av verden.

EKT ønsker å gi folk i alle aldre bedre psykisk og fysisk helse gjennom opplevelser med dyr og ridning.

Husdyrparken

EKT Husdyrpark ligger som en bondegård i byen. Alle dyrene går løse, her kan man komme helt inntil de vanligste husdyrene og klappe på dem. Ponniridning på tunet for barn til 50 kroner per runde. Åpent hver dag hele året.

​​​​​Besøksgården har lekeapparater og rasteplasser for medbrakt mat. Sitteplasser utendørs og varmestue i andre etasje. Kiosk og cafeområde.

Rideskolen

EKT Rideskole er en av Norges største og eldste rideskoler, med ca 350 elever hver uke. Varierte ridekurs tilbys gjennom hele uken, både som faste kurs og enkeltridetimer.

Skolen har et av landets største og eldste tilbud innenfor ridefysioterapi.

EKT er en unik blanding av

• Helse- og sosialinstitusjon med dyr som terapi
  • Idrettsarena med breddetilbud innenfor hestesport
  • Kulturintstutisjon og representant for vår kulturarv med husdyr
  • Utdanning og opplæring av barn og unge i feltene natur, kultur, dyrehold, bærekraft og ridning

Dette leverer EKT i dag

• Opplevelse med frittgående dyr for familier og barn
  • Rideundervisning for barn og ungdom
  • Ridefysioterapi for fysisk og psykisk funksjonshemmede
  • Kjøring eller kanefart i Ekebergparken
  • Rehabilitering fra NAV, kriminalomsorgen og uteseksjonen, m.fl.
  • Opplevelser for grupper fra skoler og barnehager
  • Undervisning av skoleklasser; alternativ læringsarena
  • Bursdag med ridning eller i Husdyrparken
  • Arena for bedrifter, organsisasjoner og andre tilstelninger

.

Historisk oversikt

1954: Rideskolen ble startet opp i Jomfrubråtveien 40, på Ekeberg i Oslo, av Edvin Kjell Thorson (derav EKT) som et enpersonsforetak drevet på fritiden ved siden av å drive klesbutikken Edvins Klær.

1964: Festeavtale (20 + 20 år) ble inngått med Oslo Kommune. Det ble bygget ridehus, staller og en husdyrpark på adressen Ekebergveien 99 med finansiell hjelp fra kommunen. Festeavtalen binder eierne til å ikke drive profittstyrt eller ha mulighet til å ta ut utbytte.

1964-1970: EKTs tilbud vokser raskt i takt med folks interesse for ridning og dyr. EKT har ca 50 hester og ponnier, geiter, sauer, kuer, villsvin, kaniner, påfugl, kalkuner, fasaner og eksotiske svømmefuglraser. Oslofolk strømmer til Ekeberg på fritiden.

1967: Sissel Thorson Falch starter opp med ridefysioterapi. Hester importeres fra utlandet og brukes til kjøring, sprang, dressur og ridning for barn.

1970-1980: Husdyrparken utvikles til en besøksgård for barnefamilier med et mangfold av husdyr og ponniridnig. Rideskolen tilrettelegges for undervisning av barn og unge.

1980: Sissel Thorson Falch overtar driften. Edvin bygger opp Langedrag Fjellgård og avler på den norske fjordhesten så den egner seg bedre til ridning og konkurranser.

1980-1995: Husdyrparken blir et populært besøkssted for Oslofolk med barn og en viktig del av driften. Mer fokus på norske og opprinnelige husdyrraser. Rideskolen har 30 fjordinger og ca 10 ponnier.

1995-2004: Ulike hesteraser erstatter fjordingene for å gi et bedre hestemateriell til ulike typer ridetilbud, bl.a ridefysioterapi. Husdyrparken er stabil med husdyr som går fritt omkring, ponniridning og undervisningsarena for skoler og barnehager.

2004-2007: Ny festeavtale for nye 20 + 20 år inngås med Oslo Kommune.

2010: Bygningsmassen svikter og trenger modernisering. Oslo kommune finansierer nytt bygg med ridehus, oppholdsrom, toaletter, undervisningsrom og kontorer.

2011- i dag: Rideskolen med ridefysioterapi er fortsatt et av landets største og bredeste tilbud innenfor orinær rideopplæring og hest som behandlingsform. Husdyrparken har 10 raser og totalt ca 100 dyr (inkl ca 35 hester). Tilbud året rundt til folk som vil oppleve dyr på nært hold, ri på ponni, kjøre hest og vogn og lære om dyrestell. Tilbud til skoler og barnehager, sommerskole og feriekurs.

EKT har blitt drevet av samme familie i tre generasjoner.

Effekten av nærkontakt med dyr

• Unike opplevelser for bybarn
  • Formidling av tradisjon og kultur
  • Skaper undring